Prawidłowe funkcjonowanie układu kierowniczego lub układu sterowania łodzi jest podstawą bezpieczeństwa osób uprawiających sporty wodne. Niewielkie niedopatrzenie może skończyć się awarią. Dlatego też należy zwracać uwagę na każde, nawet najdrobniejsze, odchylenia od normalnego funkcjonowania. Za każdym razem należy sprawdzić, co powoduje zaburzenie pracy układu sterowania i natychmiast wykonać naprawę. Dbałość o układ sterowania w postaci:
- regularnych przeglądów,
- konserwacji,
- czyszczenia.
Pozwoli to na optymalnie jego funkcjonowanie podczas sezonu.
Części zamienne do napraw
Niezbędnymi częściami do dostosowania i naprawy układu kierowniczego są drobne elementy, których bogaty wybór, można podzielić na trzy główne kategorie:
- pozwalające dostosować cięgna do wybranych przez użytkownika manetek Evinrude, Mercruiser, OMC czy Mariner
- końcówki i osłony cięgna manetek
- łączniki służące do połączenia cięgna z silnikiem
Wśród powyższych części znajdują się osłony cięgien i przewodów doprowadzanych do silnika odporne na promienie UV, posiadające złącze do połączenia z silnikiem oraz gniazdo przyłączane do laminatu. Dodatkowo pośród łączników cięgna znajdują się łączniki Teleflexu pozwalające utrzymać pancerz cięgna sterowania przechodzący przez ściankę łodzi.
W przypadku konieczności podłączenia dwóch silników do jednej manetki lub dwóch manetek do jednego silnika stosuje się zestaw rozdzielający cięgno manetki. W takim wypadku skonstruowanie pełnego układu sterującego wymaga dwóch zestawów; jednego na cięgno gazu, drugiego na cięgno zmiany biegów