Maksymalne wykorzystanie silnika zamontowanego na łodzi możliwe jest dzięki zastosowaniu odpowiednich manetek, maksymalizujących wydajność i sprawność silnika, co przekłada się na łatwość zmiany biegów i łagodność sterowania łodzią.
Rodzaje manetek
Najpopularniejsze ze względu na łatwość ich użytkowania zwiększającą maksymalnie komfort obsługi łodzi są manetki dwufunkcyjne. Manetki te składają się z dwóch dźwigni, obsługujących (niezależnie) cięgno gazu oraz cięgno zmiany biegów. Umożliwia to szybkie przełączanie przy niskich obrotach silnika, co chroni mechanizm zmiany biegów. Jednofunkcyjne manetki, z kolei, obsługują jedną funkcję na raz i mogą składać się z jednej dźwigni i przełącznika funkcyjnego lub mieć dwie dźwignie. Manetki mogą być uniwersalne, obsługujące wszystkie rodzaje silników stacjonarnych i zaburtowych lub dedykowane do rodzaju silnika. W zależności od umiejscowienia manetki na łodzi można wybrać manetkę boczną wewnętrzną lub zewnętrzną, lub topową. Manetki posiadają często na swoim wyposażeniu zrywki oraz mogą posiadać stacyjki.
Silniki bliźniacze
W łodziach zawierających silniki bliźniacze zwykle montuje się jednofunkcyjne silniki dwudźwigniowe. W przypadku takiej konstrukcji napędu łodzi należy zapewnić umiejscowienie cięgien, w sposób zapewniający jak najmniejsze ich zagięcie, co będzie w przyszłości zapobiegało bardziej wydajne działanie cięgien i mniejsze ich zużycie.
Cięgna
W przypadku, gdy sterowanie dźwignią zmiany biegów lub przepustnicą staje się utrudnione, sugeruje to, że nadszedł czas na wymianę cięgien. W ofercie sklepu można znaleźć cięgna pasujące do silników zaburtowych takich producentów jak: Mercury, Mariner, Mercruiser, Johnson czy Evinrude.