Drugim sercem łodzi, oprócz silnika, jest akumulator. Podział ich zależy od składu elektrolitu i budowy elektrod. Wyróżnia się następujące rodzaje akumulatorów:
- GEL (żelowe)
- AGM (zwane żelowymi)
- ACID (kwasowe)
- LiFePo4 (litowe)
W zależności od tego, czy akumulator montujemy na łodzi motorowej, jachcie żaglowym czy łodzi z napędem elektrycznym, należy rozważyć całkowity pobór prądu, jaki akumulator musi dostarczyć. Akumulatory, będące wyposażeniem łodzi często ulegają głębokiemu rozładowaniu, dlatego też akumulatory samochodowe, będące jedynie zasilaniem rozruchowym, do łodzi się nie nadają.
Obecnie wymagania użytkowników nie skupiają się tylko na rozruchu silnika, zasilaniu podstawowych urządzeń nawigacyjnych, oświetlenia wewnętrznego czy lodówki. Rozszerzają się o urządzenia dodatkowe, takie jak telewizja satelitarna czy zmywarki do naczyń.
Dodatkowe elementy układu zasilania
Utrzymywanie akumulatora w suchej przestrzeni na łodzi jest bardzo ważne. Jednak nie wszystkie łodzie są wystarczającej wielkości i posiadają w swojej konstrukcji wydzieloną suchą komorę na akumulator. W takim przypadku poleca się zastosowanie pojemników z tworzywa sztucznego, o dużej wytrzymałości, z paskami mocującymi i otworami umożliwiającymi łatwe doprowadzenie kabli, jednocześnie zapewniające pełną ochronę przed zalaniem. Dopełnieniem mocnego akumulatora będą trwałe przewody oraz klemy, z nieulegającego korozji, nawet w kontakcie z wodą morską, mosiądzu lub klemy zatrzaskowe.
Warto też doposażyć łódź w ładowarkę akumulatorową, pozwalająca na ładowanie akumulatora przed sezonem lub w sytuacji, gdy nastąpi jego rozładowanie w drodze. Ładowarki taki posiadają zaawansowany system wydłużania życia akumulatorów oraz charakteryzują się unikalnym proces ładowania dostosowanym do ogniw sezonowo używanych.